Alice Tomola / Einar Ottestad

Torsdag 9. november kl. 19.00
Camera Lucida
Enkel servering
* NB: Utstillingen står kun tre dager!

Vanini Tomolo
Pokufo møtte Alice i en hule i Arendal. Vi var på Agder Nye Teaters Teaterlaboratorium, ledet av Mia Habib. Der satt ofte Alice i stille hjørner og skapte fantastiske kulltegninger på et blunk. Da begynte vi å snoke videre for å finne ut hva mer hun drev med. Det har vært en fin og rar reise fra hulens mørke i Arendal til Vanini Tomolas lysende ferske utstilling i Porsgrunn.

Alice er freelance scenograf og jobber både i Italia og Norge. I sitt scenografiarbeid bruker hun erfaringen og bakgrunnen fra det italienske tradisjonelle teateret for å skape nye eksperimentelle rom og stemninger. Alice driver med håndtegning, maleteknikker, realisering av rekvisitter, snekring og fotografering.

Hos PoKuFo stiller hun ut helt nye oljemalerier. På våren i år satte hun seg et mål om å starte på en samling for å få materiale nok til eventuelle utstillinger. Når vi tok kontakt i august, så hadde hun kommet et par malerier på vei. Alice brukte Porsgrunn kunstforening og kulturnatta som en god måte å kjøre på videre mot målet.

Mer om Vanini Tomolo
Alice har en Bachelorgrad i scenografi (Brera Academy of Fine Arts, Milano) og en Mastergrad, samt i scenografi (Norges Teaterhøgskole – Høgskolen i Østfold, Fredrikstad). Hennes verk Mephisto’s Shop har vært vist på Bergen Meteorfestival i oktober 2021 og presentert i Kanonhallen under Heddadagene 2022. Hun jobbet sammen med regissør Runar Hodne på Nationaltheatrets forestilling Kakefabrikken av Christian Lollike og på Tones on the Stones samtidsopera The Witches Seeds av Stewart Copeland, regissert av Manfred Schweigkofler.
Hun jobber for tiden sammen med regissør Ivar Furre Aam på Østfold Internasjonale Teaters oppsetning Don Quijote og med regissør Giacomo Pedini på Capuchin’s Crypt av Tim Roth, produsert av Mittlefest. Showet Vita di un Santo Erotomane, regissert av Andrea Piazza og som hun laget scenografien for, var finalist på Venezia Biennale Teatro Under 35 og ble satt opp på Teatro alle Tese i juni 2023.
Your Words are Real
Velkommen inn i hulen. Sitt ned ved pulten. Alene ved tastaturet. Alene med hjernen. Kun deg og dine ord. Skriv….

Your words are real er en installasjon av Einar Ottestad, for én gjest av gangen. Musikk: Ekaterina Pliassova (Sylvisphere).

Ottestad er en omreisende elektronikk- reperatør, musiker og oppfinner fra Horten. Han bor i Porsgrunn med frue, to barn og katt. Han har laget rekvisitter og kontrollsystemer til en rekke forestillinger og kunstverk, og eksperimentelle instrumenter til det pågående musikkprosjektet Sylvisphere. Nylig ga han ut en vinyl med thrash metal-bandet Skinndaud, en plate spilt inn på Kraterverkstedet. Einar er hjernen bak Deadline-festivalen. Deadline#6 kan du oppleve på Kraterverkstedet på Porsgrunn kulturnatt 11. nov. (se eget event).

Hulen
Vi slår av lyset på Camera Lucida. Vi lytter sammen. En og en går vi inn i vår egen hule. Alene. Sammen.

En fem minutters lyttestund. Opplevelsen i Arendal, Ottestads installasjon, og dikt funnet på veien blandes sammen til en felles meditasjon.

OBS: kun på åpningen!