KUNSTNATT

PoKuFo presenterer Kunstnatt

Tradisjonen tro arrangeres Kulturnatt i Porsgrunn i november, og vi blir med på festen.

Program for dagen
14:30 – Filmmatiné: Picassos eventyr. Hasse & Tage 1978 (gratis!)
17.30 – Konsert: Jan Wiese – «L’Oboe Lucida»

Hele dagen: Åpen gatekunstvegg-for alle
Utstillingen med Alice Vanini Tomola / Einar Ottestad er åpen når det ikke skjer noe annet i lokalet

Arrangementet er gratis og åpent for alle
Det hele foregår i Storgata 170, i lokalene til Camera Lucida
Åpen familiebar

INFO OM PROGRAMMET

Jan Wiese – L´oboe Lucida
L´oboe Lucida er en solokonsert med Jan Wiese, men består av låter som minner om forskjellige band og besetninger. Jan har med seg en PC på scenen som er lastet full med virtuelle musikere. Musikerne er satt sammen i strykekvartett, jazzband, symfoniorkester – og andre kombinasjoner du neppe har hørt før.

Obo og improvisasjon er spesielt i seg selv, og dialogen mellom blåseinstrumentene og elektronikken, vekslingen mellom eksperimentell frijazz og dvelende harmoniske partier – er fengende på sin egen måte. Jan trigger og dirigerer alt fra oboen, der og da. Det skjer ved at tonene sendes inn i PC’en. De virtuelle musikerne svarer med sine versjoner av frasene. Det er også festet bevegelsessensorer på blåseinstrumentene, og bevegelsene styrer på den måten interpretasjon og frasering i elektronikken og gjør musikken organisk og levende. Låtene blir nye og annerledes hver gang.

Fra tidlig på 1980-tallet har Jan Wiese opptrådt i USA og Europa, med trioen Wiese-Wøllo-Waring (LP 1983 / CD 2008) og som solist med live elektronikk (CD: «Stunt!» 1991). Han er en pionér innen elektro. akustisk improvisasjon i en blanding av samtidsjazz – live elektronikk og obo, ambient, noise, electronica og samtidskunst. – En unik musiker med internasjonal rekkevidde som lager musikk som krysser grenser, med dyktighet, oppfinnsomhet og fantasi som få andre.

Filmmatiné: Picassos eventyr. Hasse & Tage (1978)
Det er i år 50 år siden en av historiens største kunstnere forlot oss. Dette markeres med Hasse og Tages klassiske film «Picassos eventyr» fra 1978.
I denne surrealistiske og svært morsomme filmfablen følger vi Pablo Picassos liv fra vugge til grav. Allerede i barndommen viser Pablo talent for å male, og han blir sendt til et kunst-akademi i Madrid. Som voksen fortsetter han som maler, men lever samtidig i fattigdom i Paris. Men en dag blir han oppdaget av en amerikansk millionær, og begynner å tjene penger. Han møter samtidig en rekke kjente mennesker på 1920-tallet, heriblant Gertrude Stein, Alice B. Toklas, Adolf Hitler og Winston Churchill.

Alice Vanini Tomola
Alice er freelance scenograf og jobber både i Italia og Norge. I sitt scenografiarbeid bruker hun erfaringen og bakgrunnen fra det italienske tradisjonelle teateret for å skape nye eksperimentelle rom og stemninger. Alice driver med håndtegning, maleteknikker, realisering av rekvisitter, snekring og fotografering. Hos PoKuFo stiller hun ut helt nye oljemalerier.

YOUR WORDS ARE REAL
Velkommen inn i hulen. Sitt ned ved pulten. Alene ved tastaturet. Alene med hjernen. Kun deg og dine ord. Skriv…. Your words are real er en installasjon av Einar Ottestad, for én gjest av gangen. Musikk: Ekaterina Pliassova (Sylvisphere).